A MÁV-ot lerohasztja, de a haverok spanyol vonatgyárába euró-százmilliókat tol a magyar állam
A fenti cím maga a sztori is egyben, feltéve, hogy pontosak a spanyol Expansión gazdasági portál információi, miszerint a magyar állami Corvinus Zrt. megtámogatja, hogy a Hernádi Zsolt MOL-vezér érdekeltségében álló Magyar Vagon cégcsoport megvásárolja a madridi tőzsdén jegyzett Talgo vonatgyárat. Potom 632 millió euróért.
A mozdonyokat, nagysebességű és intercity vonatokat gyártó, jelenleg 40 százalék közeli arányban egy brit befektetési alap tulajdonában álló cég 100 százalékára tett magyar ajánlatról - spanyol és brit források alapján - a magyar sajtó is írt, hol azt, hogy a Magyar Vagon, hol azt, hogy annak leányvállalata, az M3-as orosz metrókocsik felújításában is részt vevő Dunakeszi Járműjavító lesz a vevő. Az ajánlat horribilis nagyságrendű összegről: 632 millió euróról szól. Részvényenként 4.8-5 euró között kínáltak az akkor 3,8-3,9 eurón mozgó papírok darabjáért (a magyar állami segítség hírére felment az árfolyam 4 euró fölé, de még mindig bőven 5 alatt mozog).
Az Expansión meg nem nevezett forrásokra hivatkozva közölt információja szerint a vevő egy konzorcium lenne, benne a MaVag-csoport és 45%-ban a Corvinus. Kicsit zavaros a spanyol közlés, mivel “alapnak” nevezi a Corvinust, ráadásul kicsit mintha kavarná is az MCC-vel és a Corvinus Egyetemmel (mint majd látjuk, a magyar szereplők ismeretében ez megbocsájtható), a leírásból azonban elég egyértelmű, hogy a magyar állam 100%-os tulajdonában lévő Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.-re gondolnak. Biztos, ami biztos, rákérdeztünk az állami cégnél, s ha már, akkor a tranzakció egyéb részleteire, illetve arra is, mivel érdemelte ki a hispán vasúti járműgyártó a befektetői érdeklődésüket. Mi meg a válaszukat várjuk érdeklődéssel.
Az már most valószínű, hogy a magyar félnek, így a jelek szerint az adófizetőknek is, még a gigantikus vételárnál is többe fáj majd a vonatgyárbeszerzési hóbort. Spanyol források szerint ugyanis a magyar konzorcium emberei tárgyalnak a Talgo hitelezőivel, hogy járuljanak hozzá a tulajdonosváltáshoz, ígérve, a magyarok képesek és kedvük is van törleszteni a vonatgyár hiteleit. Márpedig a Talgónak tetemes, a 350 millió eurót meghaladó “idegen eszköze”, azaz hitele volt a 2023 első félévi beszámoló szerint - azt mondják az okosok, hogy a vasútijármű-gyártásnál ez nem para, viszont egyszer ki kell fizetni.
A MaVag-csoport központi cége, a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi honvédelmi miniszter érdekeltsége volt, jelenleg pedig (meglepetés!) közvetett tőkealap-tulajdonban van, a Solva II. magántőkealapról a Direkt36 derítette ki, hogy voltaképpen Hernádi Zsoltot tisztelhetjük benne.
A spanyol lapok rendszeresen “Andreas Tombort” nevezik meg, mint aki az ügyletet kavarja. Tombor az első Orbán-kormányban a miniszterelnök biztonságpolitikai főtanácsadója volt, majd “Habony hitelezőjeként” vonult be a magyar politikai bulvárba, nemzetközi fegyverbizniszekben és szürkezónás média-szerzési akciókban is fölbukkant, de talán legfontosabb fegyvertény a részéről, hogy létrehozta a fideszes királyképzőt, az Mathias Corvinus Collegiumot, az MCC-t.
Habony hitelezője valóban látszik a cégcsoport szövevényében mint a leánycég, a Ganz-MaVag International Kft. közvetett résztulajdonosa. Annak a cégnek, amelyiknek igazgatósági tagja Halkó Gabriella, a fent említett Habony Árpád régi motoros üzlettársa, a cégvezető pedig Törő Csaba, aki még a néhai SZDSZ egyik “simicskájaként”, pontosabban a pártharcokban Fodor Gábor ambícióinak támogatójaként vált ismertté.
Hashtagek: feketeöves NER-lovagok (és proxyk), 632 millió euró, közpénzjelleg. Aki idáig eljutott az olvasásban, gyorsan vonatozzon egyet Magyarországon, s meditáljon: tényleg spanyol szupermozdony gyártó-e az, ami hiányzik a kötöttpályáról.
Rádi Antónia
szerkesztő
Comments